Tagrør

Phragmites australis

Græsfamilien
(Poaceae)

Fler-årig, med hårkrans, stor udspærret top og småaks 1-2 cm med lange hår på aksen. Ru blade, som er 2-3 cm brede. Kan blive op til 4 m høj.

Vokser på fugtig / våd både næringsrig og ren sandet bund ved vandkanter, både strandenge og ferskvand. Planterne danner ofte tætte bevoksninger udfra kraftige, lange og grenede jordstængler. Tagrør er meget almindelig i Danmark

Blomstrer med ca 4-6 blomster på hvert småaks august til september. Den nederste blomst er en hårløs hanblomst. Dækblade er tynde og har lang spids. Toppen er brunviolet, senere gylden, 10-30 cm og bliver nikkende.
Planten bliver vindbestøvet; dog spiller frøsætningen mest en rolle i forhold til at indtage nye lokaliteter.
De visne stængler bliver stående.

Anvendelse: Stængler høstes til tækkemateriale fra november til marts (til stråtage).
Tidligere brugtes tagrør også til måtter og til at binde pudset på indre skillevægge i huse (fx underlag for gipspuds).

Tagrør er også efter udrådning blevet anvendt til grovere papir, med iblandning masser af klude.

Unge tagrør har været anvendt til kreaturfoder.
Jordstænglerne blev i hungertider tørret og malet og iblandet mel til brød.

Den unge blomsterstand kan - mens den er frisk - anvendes til at farve uld og hør grønt.

gruppe af tagrør i efteråret, foto Lene Verner Hansen
billedet er fotograferet ved Fakirskolen november 2005